Monday, July 19, 2010

Antara Derian, Mutan & Stroberi

Semalam balik kampung kesayanganku di Kerayong semata-mata untuk menjenguk mak dan ayah, tanpa disangka dapat menjamu selera dengan buah tempatan yang sangat digemari iaitu derian (durian) dan mutan (rambutan). Pokok durian di belakang rumah mak hanyalah sebatang aje tapi cukuplah untuk anak cucu makan sedikit sorang, alangkah nikmatnya balik kampung.


Buah rambutan kuning dan merah yang belum cukup masak tapi tak dah tak sabar-sabar nak makan.


Kelazatan buah durian yang menguning, cukup lemak dan tebal isinya..


Ini buah durian yang telah di dingin beku oleh ibuku untuk menjamu setiap anak-anak yang balik ke kampung..Best jugak makan durian yang sejuk ni...


Antara durian, rambutan dan ini pula strawberi dari Cameron Highlands, tetap menjadi pujaan hatiku..



Ada orang tak suka makan buah tempatan, ada orang suka buah tempatan, tapi aku suka tak kira buah apa, semua sekali aku suka janji buah-buahan kurnian Allah. Alhamdulillahh.............

15 comments:

zulkbo said...

salam..
sedapnya doroyan kampung
sayang nya ma aok,siap dingin beku
stock doroyan buat anak cucu..he he
buah strawberry kira buahan tempatan gak
ler ni Cekwa..cameron highland kan
banyak di tanam..

CekWa said...

hehe...betoi te zulkbo mmg banyak kat cameron.

akuanakpahang said...

kawan ingat kat kampung aok tadi ada buah strawberry tu... mmg musim derian skg nei kawan x leh makan byk pening.

CekWa said...

Yassin: petua org dulu kalau takut pening ke kembong ke minum lah air dlm pangsa (kulit) derian te...cubalah

sahromnasrudin said...

kerayong tue kat ne?? mcm kat kuala selangor je..biler nak bertolake ke aloq staq...

CekWa said...

Sahromnasrudin: Kerayong tu sebuah kampung yang indah di Daerah Bera, Pahang ni, 25 julai bertolak lah ke Kedah no...!!

relevan said...

Buah derian makan sama strawberi ok dak?..

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,

CekWa, sedak nampok derian mok aok tu, derian kampong bete gayanya, buat tempoyok sedak sangat weh.

Mutan gading tu kala muda sedang itu buat jerok sedak, kala masok bete lagi sedak, isi montek (bulat)manis medu.....behnya..

endiem said...

Tak lama ada fiesta Bera 6,7 & 8. Tentu banyak buah durian jual kot.

CekWa said...

releven: agok pedih jugek perut bile derian campur dengan stoberi heheh..

LipisLady: Kome makan gitu jek derian te dengan nasik , tak dan nak buat tempoyok pun.

endiem: Tak tau plak ada fiesta kat Bera..mst banyk lah buah2 nanti...

Mazru Majid said...

salam...

kang Cike weh makan campu2 gitu..hehehe

Cik Yang said...

Salam!! Bestnyer, saya diberitahu, kalau orang ada darah tinggi nak makan durian , kena masuk dalam peti ais dulu supaya gasnya hilang dulu.. harap betullah tu!! kalau tidak tentu saya tak dapat menikmatinya... durian buah idaman saya.Emmm ..Enak giler!!

Jejaka Desa said...

Koi pantang jumpe weh....

CekWa said...

Mazru: alhamdulillah mujur tak cike hehe...

Cik yang: Saya pun ada dengar orang yang tinggi kolesterol pun takleh makan durian, tp sya makan semacam jek hehe..mintak2 ok la..

Jejaka Desa: Derian mmg paberet kome.

Anonymous said...

uuhhh........makan dok sorang....x bwak utk aku..hang mmg.....