Saturday, April 7, 2012

khasiat Buah.


“Buah kiwi mempunyai lebih vitamin c jika dibandingkan dengan buah oren.Selain itu ia juga kaya dengan mineral dan potassium yang amat perlu untuk membina dan menguatkan  imune system badan. Sealin kandungan vitamin c yang tinggi buah kiwi juga mempunyai jumlah vitamin A dan E.Vitamin C telah diketahui umum sebagai vitamin yang amat diperlukan badan dan juga antioksidan yang larut air ia sangat penting untuk melindungi badan dari bendaasing juga membantu melindungi badan dari serangan penyakit berkaitan jantung,kanser dan obesiti. Vitamin E penting sebagai elemen antioksidan dan ia amat diperlukan untuk melindungi kesihatan kulit dari sinaran ulta voilet,pencemaran,dadah dan unsur asing yang bolih merosakkan sel2 kulit.Dan buah kiwi mempunyai Vitamin E yang menyamai vitamin C. Selain itu buah kiwi juga punya fiber yang tinggi yang amat diperlukan untuk mengawal kandungan gula dalam darah dan menghindari dari terkena kanser kolon dengan cara mengeluarkan tosid dari colon dan menyahkannya melalui sistem perkumuhan.Fiber juga dikenali sebagai unsur yang penting untuk menurunkan kandungan kolestrol,meningkatkan fungsi jantung dan meminimakan kemungkinan serangan jantung. Berikut adalah fakta saintifik mengenai buah kiwi.”

“NENAS NENAS ialah buah yang banyak dan mudah didapati di Malaysia.Harganya yang murah sesungguhnya adalah sumber nutrisi yang baik untuk tubuh manusia. Nenas mengandungi nutrisi mikro yang amat baik untuk melindungi tubuh dari serangan kanser.Disamping ia berupaya memecahkan  kepekatan darah dan ini amat baik untuk jantung. Jus nenas berupaya membunuh bendasing dalam pundi kencing disamping ia mengandungi sejenis kimia yang membantu buah pinggang dalam mengeluarkan toksid dari dalam tubuh. Namun sesuatu yang amat ajaib ialah nenas mengandungi sejenis enzim yang dikenali sebagai BROMALAIN  yang berfungsi menggurangkan kebengkakkan yang disebabkan olih penyakit artiritis,gaut,sakit kerongkong dan penyakit berkaitan sinus.Ia juga penting untuk penyembuhan semulajadi  luka dalaman akibat pembedahan. Amalan meminum jus nenas selepas makan sangat baik untuk fungsi penghadaman.”



“Buah laici Buah laici Buah laici dikatakan mempunyai persamaan disegi khasiat dengan buah longan dan buah rambutan.Buah laici yang berasal dari China ini kaya dengan vitamin c dan potassium.Ia mempunyai kandungan rendah kolestrol,sodium dan lemak. Pada keseluruhannya buah laici baik untuk mengekalkan kesihatan dan mengawal berat badan.Ia juga kaya dngan tembaga yang penting untuk proses hemoglobin dimana ia bergabung dengan zat besi untuk menghasilkan sel darah merah yang sihat.Ia juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan 2 unsur yang dipanggil  elastin dan kollogen.Kollogen adalah terdapat dlam kulit dimana ia berperanan menyembuhkan permukaan kulit akibat kecederaan. Elastin pula berperanan mengekalkan  meneggangkan kulit dan memperlahankan kedutan pada kulit.Juga dikatakan buah laici baik untuk mencegah kanser payudara,kesihatan akar rambut, Nutritional Values”


“Juga dikenali dengan nama Bananier Nain, Canbur, Curro, Plantain. Pisang kaya dengan glukos,fruktos dan sukros dan fiber.Ia dikenali sebagai penyumbang segera tenaga untuk badan. Diantara kelebihan pisang untuk badan ialah untuk mengurangkan tekanan kerana pisang juga mempunyai apa yang dipanggil "tryptophan" sejenis asid amino yang akan ditukarkan kepada "serotonin" yang berfungsi meningkatkan mood manusia. Pisang juga kaya dengan zat besi yang membantu dalam fungsi hemoglobin untuk mengelakkan penyakit anemia. Olih kerana ia kaya dengan fiber dalam bentuk potassium ia amat vital untuk mengelak dari kekeringan ( diarrhea ) dan olih kerana ia fiber mudah larut ia amat membantu dalam kesihatan sistem penghadaman.   Pisang juga dikenalpasti sebagai pencegah dari penyakit apa yang disebut sebagai " ARMD " satu penyakit berkaitan penurunan fungsi penglihatan disebabkan peningkatan usia.Kajian menunjukkan mereka yang makan 3 biji pisang sehari akan mengurangkan risiko penurunan keupayaan penglihatan kepada 36 peratus berbanding mereka yang tidak makan pisang. Pisang juga kaya dengan apa yng dipanggil "fructooligoasccharide" yang bertindak sebagai makanan kepada bakteria baik dalam kolon.Bakteria baik dalam kolon  mengeluarkan enzim yang bertindak memusnahkan bakteria jahat dan seterusnya menghindari kolon dari serangan kanser.Pisang muda mempunyai asid fatty yang baik untuk sel perut ( mukosa ) yang membantu penyerapan kalsium untuk kesihatan tulang. Pisang juga dikatakan mempunyai unsur2 yang penting untuk mengelakkan kanser buah pinggang kerana ia kaya dengan antioksidan penolik yang membantu dalam fungsi buah pinggang. Pisang mengandungi kandungan potasssium yang tinggi ( 4673mg ) dan kandungan sodium yang rendah ( 1 mg ) satu kombinasi yang ideal untuk mengelakkan penyakit hypertension ( darah tinggi ).Pisang adalah satu2nya buah yang diiktiraf olih pihak FDA untuk dihebahkan sebagai pengelak penyakit darah tinggi dan stroke..Pisang juga mengandungi "anti acid natural " yang baik untuk tekanan jantung. Mengamalkan makan pisang selepas makan akan memastikan kandungan gula dalam badan stabil dan mengelakkan penyakit "morning sickness" sautu penyakit berkaitan wanita mengandung seperti muntah2 dan pening khususnya diawal penghamilan. Pisang mengandungi vitamin B6 dan B12 yang membantu pengnyahan nikotin kepada perokok.Saintis mengatakan vitamin B6 membantu kesihatan badan dengan pelbagai cara.Danggarkan dengan bergabung melalui enzim2 lain dalam badan ia mampu menghasilkan sehingga melebihi seratus fungsi berlainan yang membantu menyihatkan badan. Pisang adalah baik untuk penyakit ulser kerana ia membantu menurunkan keasidan perut dan mengurangkan keradangan dinding perut.Pisang mengstimulasi bahagian dalam sel perut dan menghasilkan "mucus" yang lebih tebal dan ini menghindarkan bakteria yang menyebabkan penyakit ulser. Makan pisang untuk mencegah serangan stroke,stress dan sendi.  ”

Read more :
http://www.cafemlm.com/tips-buah2an/

1 comment:

Unknown said...

ketiga-tiga buah apa yang menpunyai 3keisjtimewaan dan fungsi .. boleh jelaskan tak?