Thursday, April 29, 2010

Mendung tidak berarti hujan....





Bahagiakah orang yang tidak mempunyai masalah? Tidak mungkin ada orang yang tidak mempunyai masalah. Bagaimanapun keadaan orang pasti dia punya masalah, walaupun masalah itu kecil dan tidak disedarinya tetap saja bahwa itu adalah masalah. Semua orang pasti mengalami masalah, jangankan kita yang telah dewasa anak kecil pun mempunyai masalah. Hanya caranya aja yang berbeza.

Ketika perut kita lapar, itu merupakan masalah dan solusi untuk itu adalah dengan makan, ketika haus tentu solusinya dengan minum. Dengan menemukan solusi tersebut berarti kita telah banyak belajar. Bahwa setiap masalah pasti ada jalan keluarnya. Sebesar apapun masalah yang kita hadapi pasti ada jalan keluarnya. Allah tahu akan kemampuan kita dalam mengatasi setiap masalah, kerana Dia tidak akan memberikan beban yang melebihi kemampuan yang dimiliki hambanya. Allah berfirman dalam Al-Quran :

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya." (Al-Baqarah : 286)

Menurut Less Brown dalam " Learn to be winner " ( Top Achieviment 2000 ) Manusia dalam menghadapi masalah boleh dibagi menjadi tiga kelompok, diantaranya adalah The winner ( pemenang ), The loser ( Pecundang ), dan the potential winner ( Calon pemenang ). Jika kita orang yang mampu mengatasi masalah berarti termasuk kategori The winner, Jika sebaliknya berarti kita termasuk pada katagori The loser, dan apabila masih dalam tahap menanggungi masalah dan terus berusaha menemukan solusinya, maka kia termasuk dalam Potential the winner.

Ada beberapa tip yang mungkin boleh mengatasi ketika masalah datang menghampiri.

Memandang semua masalah sesuai dengan kedudukannya.

Masalah yang di hadapi seseorang itu ada yang besar dan juga kecil. Maka kita klasifikasikanlah masalah-masalah tersebut. Masalah mana yang harus didahulukan, sehingga masalah tersebut boleh diatasi dengan hal-hal yang sesuai dengan kedudukannya dan tidak terjadi tumpang tindih.

Memiliki strategi pemecahan masalah yang baik.

Pepatah mengatakan bahwa pengalaman adalah guru yang terbaik. Suatu saat masalah yang serupa akan kita alami lagi, dengan pengalaman yang telah ada jadikan itu sebagai strategi ketika masalah datang. langkah-langkah yang memang harus kita lakukan ketika masalah itu menghampiri. Dan masalah apapun boleh kita atasi dengan sendirinya.

kenali ketahanan stess kita.

Dalam mengahadapi masalah setiap orang mempunyai batasan-batasan atau kemampuan dalam menghadapi masalah. Mengenal keterbatasan yang kita miliki akan mempermudah masalah mana yang harus di selesaikan terlebih dahulu dan masalah pun bisa di atasi.

Mengenal emotional intelligence.

Jangan hadapi masalah dengan keadaan emosi yang marah, kerana itu akan mengeruhkan suasana. Masalah yang kecil boleh menjadi besar dan masalah yang besar akan semakin besar pula. Jika kita tidak boleh mengatasi, tidak ada salahnya kita minta bantuan orang yang kita kenal. Pada saudara kita, teman, sahabat atau siapa saja yang dapat kita percaya untuk mengatasi masalah yang sedang kita hadapi.

Menerima masalah dengan ikhlas.

Walau kita sembunyi ke lubang semut yang namanya masalah pasti akan kita alami. Dan ketika masalan itu datang yang harus kita lakukan yang pertama kali adalah ikhlas menerima masalah itu. Dengan hati yang ikhlas masalah seberat apapun kita pasti akan menemukan solusinya. Hati yang ikhlas akan memberikan sinar pada otak untuk berpikir jernih. Orang yang ikhlas yakin bahwa setelah kesulitan itu pasti ada kemudahan.

Manusia tidak akan pernah luput dari masalah. Kita tidak perlu lari ketika masalah datang, hadapi dan jadikan itu sebagai kekuatan agar kita menjadi orang yang lebih bijak. Orang beriman pun tidak akan di sebut orang beriman sebelum mendapat ujian dari Allah. Semakin banyak masalah yang di hadapi semakin banyak pula pelajaran yang akan kita dapat. Kita akan menemukan cara-cara yang bagus. Bukankah itu merupakan suatu kebaikan dengan berbagi ilmu dalam menghadapi masalah. Berbahagialah orang yang mempunyai masalah.

Katakanlah ketika masalah datang "I LOVE YOU MASALAH"


heri susanto

12 comments:

al-mankaraqi said...

salam ziarah!

terima kasih atas peringatan yg tlh disampaikan........

zulkbo said...

salam che wa..
menarik entri ni..
stress..sapa yang tak stress
saya hari2 stress..tapi betul kena
ada cara mengatasinya..Allh duga kita
untuk kita lebih bersabar...moga anda tabah
che wa mengharungi hidup..apa khabar hero di kolej tentera??

CekWa said...

Al-Man: Sama-sama

Zulkbo: untuk peringatan diri sendiri agar tidak terlupa, hero kwn te akan bermula bulan Mei nnt slps lulus semua ujian di Kem terendak melaka, alhamdulillah.

Miecyber said...

Masalah tu dugaan kan...

jane said...

salam kak

terbaikkk !!!!!!!!!

n i wannaa say

hey you...i love you!!!
ngahahhaha

CekWa said...

miecyber: Thanks menjenguk..

jane: luv u 2 jane..

Mazru Majid said...

cek wa ku...

semuge sehat dan ceria sokmo..

CekWa said...

Tenkiu mazruku...

Tahniah dengor cite dh berjaya dlm hyprobulksms..teruskan usaha!!!!!

Cik SHiN~JU said...

Salam Cekwa...
Thanks 4 sharing..
Yun nk jd the winner..
Baca n3 ni buat yun lbh bermotivasi dan tau
ape nk dibuat utk menangani masalah sesuai dgn kemampuan diri sdiri...

CekWa said...

Salam Cik shin-Ju..
Moga kita semua menjadi the winner...

relevan said...

Salam cekWa..Masalah itu adalah problem.. hehe Mie..

CekWa said...

betul tu releven..problem tu plak adalah masalah....hihi